40 KM
1 DZIEŃ

Rudawy Janowickie

• Noclegi Noclegi
  • Ciekawe miejsca Ciekawe miejsca
  • Kulinaria Kulinaria

Rudawy Janowickie to malownicza i mało znana część Sudetów leżąca w cieniu Karkonoszy. Gdyby nie Góry Sokole to właściwie nic nie wyróżniałoby tej górskiej krainy. Trasę zaczęliśmy w Janowicach Wielkich, skąd udaliśmy się krętą drogą na Przełęcz Karpnicką. Dobrze oznakowaną ścieżką dotarliśmy do schroniska o wdzięcznej nazwie – Szwajcarka. Istnieje możliwość wjazdu pod schronisko, ale jezdnia jest podziurawiona, miejscami wystają na niej korzenie, a parking bardzo mały.

Ze Szwajcarki poszliśmy w kierunku dwóch punktów widokowych – Krzyżnej Góry i Sokolika. Po około 10 minutach należy skręcić w lewo na rozwidleniu, skąd dociera się na Krzyżną Górę zaledwie po 15 minutach. Końcówka tej drogi prowadzi po skale z zabezpieczeniami do asekuracji. Przy krzyżu rozpościera się wspaniała panorama Karkonoszy i Kotliny Jeleniogórskiej. Po niespełna 30 minutach spaceru dotarliśmy do drugiej skały, na którą prowadzą metalowe schody. U góry znajduje się platforma – doskonale widać Dolinę Bobru, a wprawne oko dojrzy również Jelenią Górę. Zakładając spokojne tempo spaceru, podziwianie widoków, wykonanie kilku zdjęć i odpoczynek w Szwajcarce, pokonamy tę trasę w mniej więcej 3 godziny.

Z parkingu ruszyliśmy z powrotem do Janowic, gdzie dojechaliśmy do końca ulicy Robotniczej. Zostawiliśmy auto i początkowo szeroką leśną drogą pomaszerowaliśmy w stronę ruin Zamku Bolczów. Dojście do zamku jest dobrze oznakowane. Po jakichś 40 minutach znaleźliśmy się przy ruinach. To interesujący przykład architektoniczny – w konstrukcji wykorzystano ukształtowanie terenu, bowiem część murów tworzą naturalne skały. W tym miejscu mamy kilka tras do wyboru w zależności od kondycji i czasu. Z pewnością warto przyjrzeć się Starościńskim Skałom ze skalnym mostem i odwiedzić punkt widokowy na Piecu. Wszystkie te zakątki znajdują się w zasięgu mniej więcej godzinnego spaceru.

Ostatni przystanek to Wieściszowice, gdzie spacerując, podziwialiśmy Kolorowe jeziorka – pozostałości po dawnych kopalniach minerałów na zboczach Kopy. Na początku ujrzeliśmy Jeziorko Purpurowe i Żółte, a po około 15 minutach wspinaczki Jeziorko Błękitne. Komu nie straszne podejście, ten może podejść aż do Jeziorka Zielonego! Co ciekawe, nasycenie kolorów różni się w zależności od pory roku i poziomu wody.

Dzień zakończyliśmy w Browarze Miedzianka, gdzie skosztujecie pysznego jedzenia, a przy okazji zabierzecie do domu regionalne piwa, których nazwy nawiązują do Rudaw Janowickich – jest oczywiście Wołek, Cycuch Janowicki, Górnik... i wiele innych o równie wdzięcznych nazwach, co oryginalnych smakach.

NOCLEGI

Domnumer 10 – okolica emanuje ciszą i spokojem. Na gości czeka ciekawie urządzony dom i ogromna przestrzeń. Pokoje urzekają minimalistycznym projektem. Znajduje się tu wiele cichych zakątków, gdzie na kocu, leżaku czy hamaku odpoczniecie od miejskiego zgiełku.

Dworzysko– pięknie położony kompleks – restauracja, apartamenty, cukiernia, a do tego mnóstwo otwartej przestrzeni na spacery. Wszystko odrestaurowano tutaj z wielką dbałością o szczegóły. Kuchnię wyróżniają autorskie przepisy. Warto skusić się na menu degustacyjne. Pokoje w Dworze Idy są wyjątkowo przytulne.

GDZIE ZJEŚĆ

Browar Miedzianka– klimatyczne miejsce z ciekawą historią miasteczka, które dosłownie zapadło się pod ziemię, w tle. Stylowe, nowoczesne wnętrze, gdzie goście mogą ujrzeć cały proces warzenia piwa. Menu nie jest skomplikowane, przeważają klasyczne dania. Kupicie tu również oryginalne browary. Z okien restauracji rozpościera się piękna panorama na okolicę. W tym miejscu przyjemnie się odpoczywa – sprawdziliśmy to już nie raz!

Zapisz się do newslettera

Dla gospodarzy

Dla gości

Zostałeś zapisany na newsletter Slow Road

Dziękujemy, będziesz otrzymywał powiadomienia o nowych, pięknych miejscach.