110 KM

• Noclegi Noclegi
  • Ciekawe miejsca Ciekawe miejsca
  • Kulinaria Kulinaria

Odkrywanie niesamowitego świata skał w Górach Stołowych rozpoczęliśmy w Dusznikach-Zdroju, gdzie spacerując po parku zdrojowym, popijaliśmy wody mineralne. Całe rzesze kuracjuszy regenerują tu swoje zdrowie, więc i my uwierzyliśmy w niezwykłą siłę natury zaklętą w tym miejscu. Warto udać się do fontanny, przy której rozbrzmiewa muzyka Chopina. To właśnie w tutejszym dworku koncertował mistrz. W centrum miasteczka odkryliśmy świetne murale na ścianach budynków. Zainteresowanym polecamy też wizytę w Muzeum Papiernictwa. Następnie udaliśmy się do Szosy 100 Zakrętów, pokonując wcześniej drogę tysiąca dziur na odcinku pomiędzy Dusznikami a Karłowem. Na płatnej drodze do Błędnych Skał napotkacie szlaban, ale możecie dojść pieszo szlakiem biegnącym z parkingu lub przejściem z Lisiej Przełęczy tuż za Karłowem.

Trasa w Błędnych Skałach jest jednokierunkowa i momentami dosyć wymagająca. Dotyczy to głównie wąskich i niskich przejść w skalnym labiryncie. Obejrzenie wszystkiego w bardzo spokojnym tempie zajmie około 1,5 godziny. Jeśli na górę wjedziecie samochodem, sprawdźcie, o której godzinie zaplanowano zjazd, bo tylko wtedy obsługa pozwoli wyruszyć na dół. Dalej pojechaliśmy do Kudowy-Zdroju. Ponownie raczyliśmy się wodami mineralnymi w parku zdrojowym i zajrzeliśmy do kantoru, bo… pojechaliśmy do Czech! Musicie pamiętać – o ile w sklepach po czeskiej stronie zapłacicie kartami płatniczymi, to już na parkingach i w punktach biletowych może być z tym problem. Warto wcześniej sprawdzić ceny biletów i opłat parkingowych, żeby wymienić odpowiednią ilość gotówki.

Kolejnego dnia przekroczyliśmy granicę i pojechaliśmy do miasteczka Teplice nad Metuji. Po drodze podziwialiśmy polską część Gór Stołowych ze Szczelińcem i Błędnymi Skałami na czele. Przygodę w skalnym mieście zaczęliśmy w Teplickich Skałach. Przejście z parkingu do skalnego labiryntu może zająć około godziny. Wędrówka kamiennymi korytarzami pośród ogromnych bloków głazów to kolejne 30–40minut. Droga powrotna zajmuje nieco mniej czasu, bo prawie cały czas prowadzi z górki. Schodząc, pamiętajcie o punkcie widokowym, jednak podejście po schodach sprawdzi kondycję każdego. Przy wejściu do Teplickich Skał odkryliśmy sympatyczny hotel i dobrą restauracje, gdzie skosztujecie tradycyjnej czeskiej kuchni.

Z Teplic ruszyliśmy do pobliskiego Adrspachu. Na koniec dnia zostawiliśmy sobie wisienkę na torcie – naszym zdaniem to najładniejszy i najciekawszy zakątek Gór Stołowych zarówno po polskiej, jak i czeskiej stronie. Malownicze jezioro, dwa wodospady, w tym jeden w skalnej jaskini, cała masa przeróżnych kamiennych form i magia kolorów czynią to miejsce wyjątkowym. Przejście szlakiem przez wszystkie atrakcje nie jest trudne, ale trzeba przygotować się na sporo stromych podejść i zejść – oczywiście widoki wynagrodzą chwilową zadyszkę czy późniejsze zakwasy.

Do Polski możemy wrócić tą samą drogą albo przez miejscowość Trutnov i przejście graniczne w Lubawce. Istnieje też przejście na drodze do Mieroszowa, ale przejadą tam tylko samochody osobowe (maks. szerokość 2,2 metra, maks. ciężar 2,5 tony).

NOCLEGI

InnWersja – ślicznie położone z dala od innych zabudowań apartamenty pozwalają na relaks w pełni. To miejsce docenią fani aktywnego wypoczynku, bo tuż za progiem czeka na nich sporo szlaków, ścieżek, a zimą – stok narciarski w Zieleńcu.

Doboszówka – rodzinna atmosfera i sympatyczni właściciele. Dom mieści się w przepięknej okolicy. To idealny zakątek na wypoczynek z małymi dziećmi. Wieczorna cisza i widoki z okna na zachód słońca są niesamowite.

GDZIE ZJEŚĆ

Pod Złotym Kasztanem – restauracja zlokalizowana tuż przy parku zdrojowym. Odwiedzamy ją od prawie 10 lat i zawsze wychodzimy zadowoleni. Pyszna domowa kuchnia. Nauczeni doświadczeniem za każdym razem prosimy o tosty na przystawkę – naprawdę warto.

Cudova Bistro – ciekawe wnętrze i sympatyczna obsługa. Menu oferuje klasyczne dania, ale znajdują się tam również autorskie przepisy szefa kuchni. To miejsce idealnie nadaje się na dłuższy przystanek.

Zapisz się do newslettera

Dla gospodarzy

Dla gości

Zostałeś zapisany na newsletter Slow Road

Dziękujemy, będziesz otrzymywał powiadomienia o nowych, pięknych miejscach.