20 KM
1 DZIEŃ

Wśród skał

• Noclegi Noclegi
  • Ciekawe miejsca Ciekawe miejsca
  • Kulinaria Kulinaria

Kiedy stoi się w cieniu olbrzymich skał przypominających grzyby, trudno uwierzyć, że natura sama stworzyła takie cuda. To wiatr, woda i czas ukształtowały ten niezwykły świat. Zaczęliśmy w niewielkim Karłowie, u podnóża najwyższego szczytu Gór Stołowych – Szczelińca Wielkiego. Po przedarciu się przez stragany dotarliśmy do schodów… Tak! Większość drogi – zarówno w górę, jak i w dół – pokonuje sie właśnie kamiennymi schodami. Wiele raz próbowaliśmy je policzyć, ale zawsze traciliśmy rachubę zauroczeni urokiem tych terenów.

Wejście z Karłowa na szczyt zajmuje mniej więcej 40 minut spokojnym marszem. Trasa jest jednokierunkowa, o czym od samego początku wyraźne informują znaki. Po osiągnięciu maksymalnej wysokości (cudowne panoramy, przy dobrej widoczności dojrzysz Śnieżkę!) szlak wije się wśród skał, gdzie mieści się schronisko. W dole widać Pasterkę, wioskę ukrytą za skałami. Nasyceni krajobrazami poszliśmy dalej. Kupiliśmy bilety i po wytyczonej ścieżce wędrowaliśmy po skalnym labiryncie na Szczelińcu. Zdobyliśmy Tron Liczyrzepy i przy każdej okazji puszczaliśmy wodze fantazji, żeby dojrzeć Kwokę czy Wielbłąda – czasami trzeba zmienić kąt widzenia i zwykła skała nagle wygląda zupełnie inaczej! Przeszliśmy przez „Piekło” i „Niebo” do tarasów widokowych zawieszonych na skałach, skąd pięknie prezentuje się Karłów i cała południowa okolica. W normalnych warunkach pogodowych 3 godziny powinny w zupełności wystarczyć, żeby wszystko zobaczyć i napić się kawy w schronisku.

Następnie ruszyliśmy drogą 100 zakrętów w kierunku Radkowa. Odpuściliśmy Błędne Skały i skierowaliśmy się na Skalne Grzyby. W wyznaczonym miejscu można zaparkować samochód i wygodną leśną ścieżką powędrować w kierunku skał. Pierwsze ciekawe formy ujrzycie już po około 30 minutach spaceru, a im dalej zajdziecie, tym zrobi się ciekawiej. Po drodze warto również wejść na punkt widokowy Pielgrzym, oznakowanie znajduje się na zielonym szlaku. Na taką wycieczkę zabierzcie mapę Gór Stołowych, żeby nie pomylić drogi w plątaninie szlaków. Spokojna wędrówka po nich zajmie mniej więcej 3–4 godziny.

Po przygodach w skalnym świecie warto zajrzeć do Radkowa. To urocze miasteczko z wyjątkowym klimatem. Jak na dłoni widać historię tych terenów w zabudowie rynku, wystarczy przyjrzeć się architekturze – od zabytkowej, przez przedwojenną, blok rodem z PRL-u, aż po współczesne budownictwo. Rozmaite zakamarki tuż obok starówki zdradzają, że czas w niektórych miejscach się zatrzymał.

NOCLEG

Agroturystyka w Starym Domu – rodzinna i domowa atmosfera, w której poczujesz się swobodnie. Przemili właściciele dbają o podniebienia gości i służą pomocą przy planowaniu wycieczek po okolicy. Pokoje urządzono w dużym oraz małym domku, gdzie przenocować może cała rodzina lub grupka znajomych. Dużo przestrzeni i nieziemska cisza – dookoła tylko las i malownicza dolinka.

InnWersja – ślicznie położone z dala od innych zabudowań apartamenty pozwalają na relaks w pełni. To miejsce docenią fani aktywnego wypoczynku, bo tuż za progiem czeka na nich sporo szlaków, ścieżek, a zimą – stok narciarski w Zieleńcu.

Doboszówka – rodzinna atmosfera i sympatyczni właściciele. Dom mieści się w przepięknej okolicy. To idealny zakątek na wypoczynek z małymi dziećmi. Wieczorna cisza i widoki z okna na zachód słońca są niesamowite.

GDZIE ZJEŚĆ

Pod Złotym Kasztanem – restauracja zlokalizowana tuż przy parku zdrojowym. Odwiedzamy ją od prawie 10 lat i zawsze wychodzimy zadowoleni. Pyszna domowa kuchnia. Nauczeni doświadczeniem za każdym razem prosimy o tosty na przystawkę – naprawdę warto.

Cudova Bistro – ciekawe wnętrze i sympatyczna obsługa. Menu oferuje klasyczne dania, ale znajdują się tam również autorskie przepisy szefa kuchni. To miejsce idealnie nadaje się na dłuższy przystanek.

Zapisz się do newslettera

Dla gospodarzy

Dla gości

Zostałeś zapisany na newsletter Slow Road

Dziękujemy, będziesz otrzymywał powiadomienia o nowych, pięknych miejscach.